V rámci Strategie AV21 je ALMA zapojena do dvou programů - „Moc předmětů – materialita mezi minulostí a budoucností“ (2025-2029) a „Průlomové technologie budoucnosti – senzorika, digitalizace, umělá inteligence a kvantové technologie“ (2022-2026).
Moc předmětů
„Současný člověk je obklopen příliš mnoha věcmi, zatímco svět čelí nedostatku důležitých surovin a získává některé vzácné materiály za eticky nepřijatelných a ekologicky neudržitelných podmínek. Materiální rozměr lidské existence tak představuje zásadní výzvu a hrozbu pro současnou společnost. Zároveň lze ale materialitu chápat jako důležitou stopu, již za sebou materiály a předměty zanechávají.“ (blíže viz https://strategie.avcr.cz/programy/materialita) Program je koordinován Ústavem pro soudobé dějiny AV ČR, v.v.i. (Ph.Dr. Adéla Gjuričová, PhD.) a naše laboratoř je svými aktivitami zapojena do tří témat:
1. Materializace sociálních vztahů a kulturních představ (koordinace Balázs Komorózcy, Archeologický ústav AV ČR, Brno)
Aktivita 1.3: Materialita jako klíč k novému čtení uměleckých děl
Projekt 1: Vztah těžby surovin a malířství: začátek novověku / D. Hradil.
Projekt cílí na pochopení klíčových změn v technologii evropského malířství, které byly materialitou podmíněny. Období konce 15. až začátku 17. století je jedním ze studovaných přelomů, kdy se etabluje malba na plátně, proměňují suroviny používané k polimentovému zlacení a nastupují nové pigmenty. Ve středoevropských regionech tyto nové pigmenty přímo souvisejí s dynamickým rozvojem těžby rud a rozvojem metalurgie. Spolupráce: Univerzita Jena, Stredoslovenské muzeum Banská Bystrica
Projekt 2: Předměty na dotyk: sběratelská vášeň v bouřích 20. století / J. Hradilová
Projekt je zaměřen na důvěrnější, citovější a intimnější vztahy k uměleckým předmětům, jejichž reprezentantem jsou například drobné portréty blízkých osob – medajlonky a malované portrétní miniatury. Je koncipován jako víceletý, kdy v prvním roce je zesílen akcent nikoliv na materialitu a techniku malby samotných miniatur, ale spíše na příběh jejich sbírek, které se díky turbulentnímu politickému vývoji ve 20. století ocitly na prahu zapomnění. Spolupráce: Oblastní muzeum v Chomutově, Regionální muzeum Teplice,
2. Věci a materiály v pohybu (koordinace: Vítězslav Sommer, Ústav pro soudobé dějiny AV ČR)
Aktivita 2.3 Pokročilé analytické nástroje pro zjištění původu materiálů a transferů znalostí u uměleckých děl
Projekt 1: Nové znaky původu a nové cesty jejich hledání / D. Hradil
Projekt je zaměřen na sledování současných analytických trendů v oblasti provenienční analýzy kulturního dědictví, specificky přitom na měření stopových prvků a izotopů. Stanovování izotopů má význam nejen pro dataci (14C), ale i pro určování regionálního původu surovin používaných k výrobě pigmentů (například Pb), nebo přímo přírodních materiálů (např. Sr a Nd ve dřevě, silikátech apod.). Spolupráce: Ústav jaderné fyziky AV ČR, v.v.i., Česká geologická služba
Projekt 2: Analýza maleb - materiály a technika / J. Hradilová
Projekt je zaměřen na optimalizaci postupu při komplexním posuzování materiálového složení a techniky malby různých období s využitím multianalytického přístupu. Pro účely edukativní i pro účely analytické také zahrnuje testování technologická, v rámci kterých jsou staré techniky nejen analyzovány, ale také napodobovány. Vznikají tak repliky starých řemeslných a uměleckých technik (iluminace, zlacení apod.), které názorně dokumentují materialitu v uměleckém řemesle. Spolupráce: Katolická teologická fakulta UK, Vysoká škola chemicko-technologická (VŠCHT)
Projekt 3: Materiály a technologie dekorování antických nádob / S. Švarcová
Projekt je zaměřen na neinvazivní analýzu řecké antické keramiky v období 5.-3. st. př.n.l. přisuzované dílnám v oblasti tzv. Velkého Řecka (jižní Itálie a Sicílie). Cílem je zjistit, zda/jak se materiály liší v jednotlivých regionech a zda/jak se přizpůsobila původní atická technologie výroby v závislosti na dostupných zdrojích surovin v daných produkčních lokalitách. Spolupráce: Filosofická fakulta UK, Ústav pro klasickou archeologii.
3. Trvanlivost, přeměna a zánik (koordinace: Silvie Švarcová, Ústav anorganické chemie AV ČR)
Aktivita 3.1: Materiálové přeměny v čase
Projekt 1: Degradace jako zkáza - příčiny degradace uměleckých děl a nástroje pro její zastavení / S. Švarcová
Projekt se zaměřuje na vyhledávání projevů degradací v malířských dílech a jejich detailní studium na vybraných objektech. Cílem je zpracovat detailně případové studie, které budou sloužit k prezentaci problematiky jak odborníkům z oblasti péče o kulturní dědictví, tak veřejnosti. Věnuje se především málo prozkoumaným příčinám degradace miniaturních maleb (portrétů), především na objasnění vlivu zvolené techniky malby na jejich stabilitu. Spolupráce: Oblastní muzeum v Chomutově
Průlomové technologie budoucnosti
„Vysoce konkurenční prostředí globalizace staví před západní civilizaci velkou výzvu v podobě udržitelnosti naší úrovně blahobytu spojené s vysokými náklady na pracovní sílu. Tak jako mechanizace přinesla nevídaný nárůst produktivity práce, od současné nastupující digitalizace lze očekávat totéž. Digitalizace a robotizace nabízí vyšší kvalitu spolupráce mezi člověkem a strojem a umožní lidem soustředit se na práci s vyšší přidanou hodnotou“ (blíže viz: https://technofuture.cz/). Program je koordinován Ústavem přístrojové techniky AV ČR, v.v.i. (Prof. Ing. Josef Lazar, Dr.) a naše laboratoř se svoji aktivitou účastní jednoho tématu.
1. Zobrazovací a analytické nástroje nejen pro „Life Sciences“ (koordinace Filip Plešinger, Ústav přístrojové techniky AV ČR, v.v.i.)
Aktivita 1.2: Pokročilé zobrazování a mikroanalýza v umění a archeologii
Cílem je studium uměleckých děl a archeologických nálezů pomocí speciálních mikroskopických a spektroskopických metod (například environmentální rastrovací elektronové mikroskopie – ESEM) v analýze výtvarného umění a archeologických artefaktů. Spolupráce: Ústav přístrojové techniky AV ČR, v.v.i. – skupiny Viléma Neděly.
